דלג לתוכן המרכזי
הופתעתי , לנוכח כמות הטכנולוגיה ששולבה בקטנוע , דבר שלא היה מבייש אופנועי על בגזרת מחיר של 6 ספרות

מלכת הכביש NIU MQi GT EVO קטנוע חשמלי חדש – סקירה וחוות דעת

בשנת 2014 שניים סינים עם חזון גדול הקימו את המפעל NIU ליצור קטנועים חשמליים. השניים יוצאי Xiaomi, וביקשו לבדל את עצמם משאר המתחרים, בכך שהטמיעו סוללות מסוג lithium-ion, בדיוק כמו במכשירים הסלולריים שלנו, לתוך הקטנועים. היום, כבר כמעט כל הכלים החשמליים משתמשים בסוללות מהסוג זה.
NIU מציע מגוון פתרונות תחבורה חשמליים, בדגש על טכנולוגיה עתידנית ואפליקציות מתקדמות ומרהיבות. שיווק הקטנועים הללו בישראל נמצא בידי חברת MEU (מאיר אלקטריק יוטיליטיז בע”מ), אשר בבעלות קבוצת מאיר, יבואנית רכבי הונדה, וולוו, הונדה אופנועים ועוד. ב-MEU ניתן למצוא מותגים חשמליים נוספים, כמו: Mia Four , NIU, SEGWAY-Ninebot, ו-BIRD, שנמצאים תחת ההגדרה – מיקרו מוביליטי, “micro mobility”, ובעברית, תחבורה זעירה, ו…חכמה.
בחציון הראשון של 2022 נמכרו 207 כלים דו גלגלים חשמליים בלבד, שהם כ-2% מכל הכלים הדו גלגליים שנמכרו בחציון זה, כך “שהמהפכה” שמדברים עליה כל כך הרבה בעולמות הרכב עדיין מתנהלת בעצלתיים, ועוד יותר, בענף הדו גלגלי. אם זאת, לקטנוע הנבחן פה יש מספר נקודות חוזקה – 34% מהכלים החשמליים שנמכרו בחציון זה, הם מסוגו. 71 כלים מסוג NIU נמכרו, נתון מכובד לכשעצמו בקטגוריה זו.
בשנת 2021 המותג נמצא במקום 17 בטבלת המסירות הכללית (כולל בנזין), בשיחה עם יאיר יונגר מנהל שיווק ומכירות MEU, היעד בשנה הבאה הוא להיכנס ל-10 המובילים. נתון נוסף שיאיר מציין בפנינו הוא כי מתוצאות מחקר שנערך על קטנועים פרטיים זעירים בערים הגדולות, עולה, שהמרחק היומי הממוצע לקטנוע “עירוני” קטן הוא 5 ק”מ בלבד ביום. אם הטווח הממוצע הוא כה צנוע, אז למה שהוא לא יהיה כולו על חשמל?

ד”ר ג’קיל ומר הייד

זה לא סוד שקטנועים חשמליים עומדים להפוך לתחבורה העתידית שלנו. אם אתם חושבים ירוק או עדיין לא בטוחים, זה הזמן להכיר קטנוע חשמלי שאולי יכול להמיר את דתכם מקטנועי בנזין. תכירו את ה-MQi GT EVO, כלי המיועד לקהל הלקוחות הפרטיים (בניגוד לאחיו NQi GT SCARGO שמיועד יותר למגזר העסקי, שליחים, פיצריות…).

קבלו את ד”ר ג’קיל, שותף עירוני עם קצת סטייל ועיצוב קלאסי שתפקידו הוא לקחת אתכם לעבודה, לאוניברסיטה או לסידורים. סוס עבודה מתורבת וזול (במידת האפשר), שיהיה גם חכם וללא תקלות, כך זה נראה למראית עין. גם הסטייל שלו מינימלי ולא מרשים, אך הוא יעיל מאוד. “עד כה הייתי טוב אך שתי נפשות הן בקרבי, עתה אגמע מין השיקוי יופיע נא הרע שבי” (ר.ל סטיבנסון). קבלו את מר הייד, או במקרה הזה אל תפספסו בקטנוע את מצב הספורט. מצב נסיעה שיגרום לכם לעצור באור אדום ברמזור ולבקש שיופיעו קטנועים מימין ומשמאל, על מנת לבדוק האם גם הפעם הEVO באמת זה שיצא ראשון מהמקום.

מר הייד כל הזמן מחפש את הגבולות ומשועשע מהחוויה המפתיעה ומשובבת נפש. את מר הייד רבים בוחנים מהצד במבט מסוקרן ומנסים ולהבין מי הוא. מר הייד לפתע גם יוצא לעקיפה ומשלים אותה בכבוד, כמעט כמו קטנוע בנפח 200-300 סמ”ק. וזה מרשים.

מנוע וביצועים

דגם ה-EVO שקול בקטגוריה לקטנועי בנזין 125 סמ”ק. נדרש עבורו רישיון A2 בלבד. ניו MQi GT EVO הוא בעל מנוע חשמלי בייצור עצמי בהספק של 6.5kw) 5kw הספק מרבי).

למנוע שלושה מצבי רכיבה:

מצב חסכוני E-save-45km/h

דינאמי Dynamic-75km/h

ומצב ספורט Sport-100km/h

כאשר המהירות, התאוצה, התגובה והטווח הם בהתאם. זה גם תלוי במשקל הרוכב, באופי הרכיבה, והאם יש עליות רבות במסלול שלך. בקטנוע מושקעת טכנולוגיה רבה ואיכות הבניה שלו טובה. אין תחושה של פלסטיק זול, נהפוכו. שתי הסוללות תופסות מקום רב מתחת לכיסא והמקום תחתיו מוגבל. קניות לא יכנסו שם. זוג כפפות וכמה מסמכים, כן. שמחתי לגלות מתלה שקיות ומרווח שטוח להעמסה בין הרגליים, דבר שתמיד מתקבל אצלי בשמחה ובברכה בקטנועים. סבל אחורי תואם ניתן לרכוש במחיר של 390 ₪, יחד עם ארגז מקורי, השניים יעלו כ-1000 ₪.

את צמד הסוללות ניתן לשלוף החוצה לטעינה מלאה של כ-5 שעות, בו זמנית לצמד. אותו מטען מתחבר ישירות לקטנוע בחניה מבלי לפרק את הסוללות. ההמלצה היא לטעון תמיד בזוג ולא בנפרד. במידה ובחרתם לרכב עם סוללה אחת בלבד, הביצועים לא יפגעו, רק הטווח.

על הבלמים מופקדים שני בלמי דיסק מלפנים ומאחור אותם מנהלת מערכת בלימה משולבת CBS (אין בקטנוע מערכת בלימה (ABS). הקטנוע מרגיש יציב, ואפילו בעל תגובות חדות לפקודות היגוי. שיכוך בורות הכביש מרגיש לא מושלם, אך גם לא גרוע. מרווח הגחון מספיק בכדי לרדת מדרכה ללא פחד ממכה בתחתית. ההתנהגות הדינמית של הקטנוע היא לא הנושא המרכזי פה וגם לא בחנו את הקטנוע מחוץ לגבולות שלו. גם הרוכשים הפוטנציאלים שלו לדעתי אינם מחפשים לבחון בקטנוע את הגבולות שלו ואת גבולות חוקי הפיזיקה. יותר מעניינת פה הסינרגיה והחוויה החדשנית.
בפתיח ציינו שהניו evo כנראה החזק בקטגוריה שלו, ולעיתים זה קצת מפחיד. זוכרים את מר הייד?! זה מתבטא בתאוצה ובתפעול שונים וחדים יותר. צריך להתרגל ולהכיר אותם בעיקר אם אתם מגיעים מעולמות הבנזין. לדוגמא, לחיצה על הבלמים מפסיקה את פעולת המנוע, דבר שלא קורה עם כלי בעל מנוע בנזין. התחושה הכללית היא של מגניבות על גבול העתידנות, ובתנאים מסוימים אפילו הרגשתי שהניו הזה פראי ודורש ריסון (מר הייד). רוב המבחן רכבתי במצב “ספורט” ועיקר התחושות שאני מנסה להעביר לכם הם ממצב זה.

מצב Dynamic ו-E-SAVE יותר מתחברים למר ג’יקל המתורבת ומרגישים אף קצת אנמיים. אם תשאלו אותי, אין סיבה שלא לרכב תמיד במצב הספורט וליהנות מהרכיבה, גם אם זה על חשבון הטווח.

טכנולוגיה ואבזור משלים

הופתעתי, לנוכח כמות הטכנולוגיה ששולבה בקטנוע, דבר שלא היה מבייש אופנועי על בגזרת מחיר של 6 ספרות. יש כאן בקרת שיוט שמפתיעה לטובה בכבישים בין עירונים, מסך LED חכם אשר מציג כל המידע שחפצים לדעת, וגם כזה שלא חשבנו שאנחנו צריכים לדעת. בזמן הרכיבה השמש הישראלית הישירה בשילוב זווית המסך כנגדה הקשו עלי לראות את התצוגה על המסך, בעיקר את הפרטים הקטנים, ושלל הצבעים שמוצגים על המסך.
ניתן לשנות את אופי ה-skin, תצוגה, בעזרת האפליקציה. אותה אפליקציה מבוססת התחברות מרחוק, גם נתמכת בשירות G5 של הרשתות הסלולריות (הקטנוע מגיע עם SIM מובנה). ניתן לראות מיקום בזמן אמת, ניתוח דיאגנוסטיקה, טיפול בתקלות, עדכון גרסה מרחוק, (OTA) דרך האוויר, מערכת אבטחה כסטנדרט אשר מתריעה על תזוזה או ניסיון גניבה (ניתן לכייל את הרגישות). אפילו להניע את הקטנוע מרחוק ניתן.
המפתח הוא “keyless” שגם יודע לפתוח את הכיסא. הסתגלות נדרשת כאן וגם לצבור ניסיון בהבנת התפעול בכל סיטואציה. האפליקציה במכשיר שומרת את כל המידע על הרכיבות שנערכו, ונתוני השימוש בסוללה. ניתן לראות את מסלול התנועה שביצעתם על גבי מפה איכותית. וזהו רק חלק מהמידע שהצלחתי לגלות ולסקור בפגישה היומית שלי עם הקטנוע. אני בטוח שיש עוד הרבה לגלות.

סיכום

אז אם אתם מהדור המחושמל, אוהבים גאדג’טים, יוניקיות, חושבים ירוק, וכן חשוב לכם שיהיה לכלי רישוי וביטוח, ואפילו אפשרות לצאת מחוץ לעיר (שזה לכשעצמו לא כל קטנוע בקטגוריה מסוגל לצלוח בכבוד) הניו יכול להוות פתרון מהנה עבורכם, גם עבור ד”ר ג’קיל ומר הייד שנמצאים בכל אחד מאיתנו.

בשבילי זה כבר מוזר שתחנות דלק וחנויות נוחות הפכו לתפאורה לצד הדרך ואין סיבה לעבור דרכן ולא לעצור בהן.

המחיר, 19,990 ₪. לא זול, אבל צריך לזכור שהתחזוקה שלו זולה משמעותית וכמות החלפים בו פחותה. לאחר כ-1000 ק”מ ראשונים נדרש להגיע למוסך לחיזוק ברגים בלבד. גם הביטוח זול יותר, וזהה לכלי 50 סמ”ק (כ-1600-1800 ₪).

מפרט

מנוע: NIU V Motor 72volt 5000W (הספק מרבי 6500W).

סוללה: Panasonic 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH 72v 26Ah

14kg x 2

זמן טעינה: 5 שעות בטעינה מהירה (מטען חד פזי ביתי).

בלמים: מערכת CBS (בלימה משלובת)

דיסק קדמי 220 מ”מ ודיסק אחורי 180 מ”מ.

מידות צמיגים: קדמי 90/90-14 אחורי 110/80-14.

תאורת לד מלאה.

מהירות: ספורט 100 קמ”ש

מצב דינמי 75 קמ”ש

מצב אקו 45 קמ”ש

טווח נסיעה: 65-75 ק”מ

גובה כיסא: 816 מ”מ

מרווח גחון: 180 מ”מ

משקל: 128 ק”ג.

צבעים: אפור עכבר, שחור מט, כתום מט, לבן מט.

מחיר: 19,990 ₪. (אגרת רישוי ודמי טיפול לשנה הראשונה: 150 ₪).

אחריות: שנתיים אחריות על הסוללות והמנוע (או 20 אלף ק”מ).


לתיאום רכיבת מבחן

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    חשמל! פנייתך התקבלה נחזור אליך בהקדם
    הטופס לא נשלח אנא נסו שוב מאוחר יותר

    פרטים אישיים שתמסור ישמשו את מאיר אלקטריק יוטיליטיז (2015) בע"מ וכן חברות בקבוצת "מאיר" חברה למכוניות ומשאיות בע"מ אשר להן מטרות דומות, עבור כל עניין הקשור והנלווה לרכישת מוצריה ושירותיה, לרבות לצורך ניהול וייעול השירות, לצרכים תפעוליים, שיווקיים וסטטיסטיקה, עיבוד המידע ודיוור ישיר לצורך מטרות אלו. המידע עשוי להיות מועבר לכל גורם חיצוני שימצא לנכון לצורך המטרות המנויות לעיל ובכפוף להוראות כל דין. מובהר כי אין חובה חוקית למסור את המידע ומסירתו תלויה ברצונך.

    לשיחה עם נציג

    שיחה עם נציג

    ×

    שיחת ווטסאפ