איזה רישיון צריך כדי לרכב על קטנוע חשמלי?
כדי לרכב על קטנוע חשמלי בישראל נדרש רישיון נהיגה מסוג A2, המתאים לכלי רכב דו-גלגלי עד 125 סמ"ק או עד 11 קילוואט הספק. זהו רישיון הכניסה לעולם הדו-גלגליים הממונעים, והוא מאפשר רכיבה על מגוון רחב של קטנועים חשמליים המיועדים לשימוש עירוני ובין-עירוני כאחד. המעבר לקטנוע חשמלי הולך וצובר תאוצה בישראל, כאשר יותר ויותר רוכבים מגלים את היתרונות המשמעותיים שבכלי תחבורה זה, החל מחיסכון משמעותי בהוצאות דלק וטיפולים, דרך שקט תפעולי יוצא דופן ועד לתרומה משמעותית לסביבה נקייה יותר.
בשנים האחרונות מסתמנת מגמה מובהקת של גידול בביקוש לרישיונות נהיגה לדו-גלגליים בישראל. מספרם של בעלי רישיון לרכב על אופנוע או קטנוע בישראל עבר את רף 600,000, ומספר זה ממשיך לעלות בקצב מהיר משנה לשנה. הסיבות לכך מגוונות ומשקפות את השינויים באורח החיים העירוני: מחירי הדלק הגבוהים שממשיכים לטפס, הפקקים המייגעים בערי המטרופולין שגוזלים שעות יקרות מידי יום, הקושי הגובר במציאת חנייה במרכזי הערים והרצון הטבעי ליהנות מחופש תנועה גדול יותר. עבור רבים, הוצאת רישיון לקטנוע מהווה את הצעד הראשון והמשמעותי ביותר לעצמאות תחבורתית אמיתית שמשנה את חיי היום-יום.
הקטנוע החשמלי מציע פתרון אידיאלי לאתגרי התחבורה העירונית המודרנית. בניגוד לקטנועי הבנזין המסורתיים, קטנוע חשמלי פועל בשקט כמעט מוחלט, אינו פולט גזי פליטה מזהמים ועלויות התפעול שלו נמוכות משמעותית. עלות הטעינה של קטנוע חשמלי ממוצע עומדת על כ-30 אגורות לכל 30 קילומטר נסיעה, לעומת כ-9 שקלים לאותו מרחק בקטנוע בנזין 125 סמ"ק. החיסכון המצטבר לאורך שנות השימוש הופך את ההשקעה הראשונית לכדאית במיוחד.
איזה רישיון חובה לקטנוע חשמלי עד 11 קילוואט?
רישיון A2 הוא הרישיון הנדרש לרכיבה על קטנוע חשמלי שהספק המנוע שלו אינו עולה על 11 קילוואט, שווה ערך ל-14.9 כוחות סוס בלבד. הגדרה זו חלה על רוב המוחלט של הקטנועים החשמליים הנמכרים בישראל, כולל דגמים פופולריים כמו קטנועים חשמליים של NIU המציעים טווחי נסיעה מרשימים של מאה קילומטר ויותר בטעינה אחת. הדגמים המתקדמים ביותר בשוק מגיעים אף לטווחים של 400 קילומטר בזכות טכנולוגיות סוללות חדשניות.
חשוב להבין שהקטגוריזציה של קטנועים חשמליים נעשית לפי הספק המנוע ולא לפי נפח מנוע כפי שנהוג בקטנועי בנזין. מכיוון שלמנועים חשמליים אין נפח במובן המסורתי של המילה, משרד התחבורה קבע כי קטנוע חשמלי עד 11 קילוואט מקביל לקטנוע בנזין עד 125 סמ"ק, ולכן שניהם מחייבים רישיון מדרגה A2. תקנות אלו מבטיחות שרוכבי קטנועים חשמליים יעברו את אותה הכשרה והכנה יסודית כמו רוכבי קטנועי הבנזין, דבר התורם משמעותית לבטיחות על הכבישים ולהפחתת התאונות.
הגדרת ההספק המקסימלי של 11 קילוואט מאפשרת לקטנועים חשמליים להגיע למהירויות של 80 עד 100 קילומטר לשעה, מהירות מספקת לחלוטין לנסיעות עירוניות ובין-עירוניות בכבישים רגילים. קטנועים חשמליים מתקדמים יותר עם הספק גבוה מ-11 קילוואט ידרשו רישיון מדרגה גבוהה יותר, אך אלו מהווים מיעוט קטן בשוק הישראלי ומיועדים בעיקר לרוכבים מקצועיים או חובבי ביצועים גבוהים.
מה ההבדל בין רישיון A2 לרישיון A1?
ההבדל המרכזי והחשוב ביותר בין שתי הדרגות נעוץ בהספק המותר ובגיל המינימלי להוצאת הרישיון. רישיון A2 מאפשר רכיבה על כלים בהספק עד 11 קילוואט וניתן להוציא אותו החל מגיל 16, בעוד שרישיון A1 מאפשר רכיבה על אופנועים בהספק גבוה משמעותית יותר של עד 35 קילוואט, שווה ערך ל-47.46 כוחות סוס, וניתן להוציא אותו רק מגיל 18. לפי ויקיפדיה, מערכת הרישוי בישראל כוללת שלוש דרגות עיקריות לרכבים דו-גלגליים, כאשר מעל A1 קיים גם רישיון A ללא הגבלת הספק.
עבור רוב הקטנועים החשמליים המיועדים לשימוש עירוני יום-יומי, רישיון A2 מספיק בהחלט ומעניק את כל החופש הנדרש לניידות בעיר ובסביבתה. רוב הדגמים הנמכרים בשוק הישראלי מתוכננים להספקים שמתאימים לדרגה זו, ומציעים ביצועים מרשימים לצד תפעול חסכוני ביותר. מהירות מקסימלית של 80 עד 100 קילומטר לשעה מאפשרת רכיבה נוחה גם בכבישים מהירים, ותאוצת המנוע החשמלי המיידית מספקת תחושת נהיגה ספורטיבית ומהנה.
עם זאת, אם אתם מתכננים לרכב על אופנועים חשמליים חזקים יותר בעתיד או להשתמש בכלי לנסיעות ארוכות בכבישים מהירים באופן קבוע, כדאי לשקול מראש את מסלול השדרוג ולתכנן בהתאם. השדרוג מרישיון A2 לרישיון A1 דורש 8 שיעורי נהיגה נוספים ומבחן מעשי, אך פותח דלתות לעולם רחב יותר של אפשרויות רכיבה.
האם רישיון B לרכב פרטי מספיק לרכיבה על קטנוע חשמלי?
לא, רישיון B לרכב פרטי אינו מספיק לרכיבה על קטנוע חשמלי, ויש צורך ברישיון ייעודי לדו-גלגלי. עם זאת, בעלי רישיון B נהנים מהקלות משמעותיות ביותר בתהליך הוצאת רישיון A2, הקלות שחוסכות זמן וכסף רב. מי שמחזיק ברישיון נהיגה לרכב פרטי במשך שלוש שנים ומעלה פטור לחלוטין ממבחן התיאוריה ומחובת מספר מינימלי של שיעורי נהיגה, ונדרש לעבור רק מבחן שליטה במגרש. זהו יתרון משמעותי שהופך את התהליך לקצר ופשוט במיוחד.
גם בעלי רישיון B עם ותק של פחות משלוש שנים נהנים מפטור מלא מתיאוריה, אך הם נדרשים לעבור מבחן מעשי מלא הכולל רכיבה במגרש ובכביש. ההיגיון מאחורי הדרישות השונות נובע מכך שנהגים ותיקים יותר כבר הוכיחו את יכולתם בכביש ואת היכרותם המעמיקה עם חוקי התעבורה, ולכן נדרשת מהם רק הדגמת שליטה ספציפית בכלי הדו-גלגלי. המחוקק מניח שמי שנוהג שלוש שנים ברכב פרטי כבר מבין את התנהגות התנועה ואת הסכנות הפוטנציאליות בכביש.
הפטור מתיאוריה חל גם על מי שעבר בעבר מבחן תיאוריה לרכב, גם אם עדיין לא קיבל רישיון B. במילים אחרות, כל מי שיש לו רישיון נהיגה בתוקף מכל סוג, או שעבר תיאוריה לרכב, פטור מלעבור תיאוריה נוספת לקטנוע. זוהי הקלה משמעותית שמפשטת מאוד את התהליך עבור רוב האוכלוסייה הבוגרת.
מה הגיל המינימלי להוצאת רישיון A2?
הגיל המינימלי להוצאת רישיון A2 בישראל הוא 16 שנים, מה שהופך אותו לאחד הרישיונות הראשונים שצעירים יכולים להוציא. ניתן להתחיל את תהליך ההכנה מוקדם יותר: מגיל 15.5 אפשר לגשת למבחן התיאוריה ולהתחיל במילוי הטפסים הנדרשים במערכת המקוונת של משרד התחבורה, ומגיל 16 בדיוק ניתן להתחיל בשיעורי הנהיגה המעשיים ולגשת למבחן המעשי. עד גיל 17 נדרשת הסכמת הורים בכתב לתהליך הלימוד והמבחנים, ואחד ההורים חייב להיות נוכח בעת הגשת הבקשה לרישיון.
חשוב לציין כי רוכבים צעירים כפופים להגבלות נוספות שנועדו להגן עליהם בתקופת ההתנסות הראשונית. מי שטרם מלאו לו 18 שנים אינו רשאי להרכיב נוסע נוסף על הקטנוע כלל, ללא יוצא מן הכלל. בנוסף, לכל רוכב חדש מעל גיל 18 שזהו רישיונו הראשון לכלי דו-גלגלי, קיים איסור להרכיב נוסע במשך חודשיים מיום קבלת הרישיון. הגבלות אלו נועדו להעניק לרוכבים הצעירים והחדשים זמן התאקלמות והתנסות בטוחה ללא עומס נוסף של אחריות על נוסע.
הרציונל מאחורי גיל 16 כגיל המינימום נובע מהרצון לאפשר לצעירים עצמאות תחבורתית בשלב מוקדם יחסית, במיוחד באזורים פריפריאליים שבהם התחבורה הציבורית דלילה. עבור צעירים רבים, הקטנוע מהווה את אמצעי התחבורה הראשון שמאפשר להם להגיע ללימודים, לעבודה או לפעילויות חברתיות ללא תלות בהסעות משפחתיות.
אילו בדיקות ותיאוריה צריך לעבור?
התהליך להוצאת רישיון A2 כולל מספר שלבים חובה שיש להשלים לפי סדר מסוים. ראשית, יש למלא הצהרת בריאות מקוונת באתר משרד התחבורה ולענות בכנות על שאלות בנוגע למצב הבריאות. לאחר מילוי ההצהרה, יש לעבור בדיקת ראייה אצל אופטיקאי או אופטומטריסט מורשה על ידי משרד התחבורה. בדיקת הראייה בודקת חדות ראייה של לפחות 6/12 בעין אחת ושדה ראייה תקין של לפחות 120 מעלות. ניתן להיעזר במשקפיים או עדשות מגע לעמידה בדרישות.
לאחר השלמת הבדיקות הרפואיות, מי שאינו מחזיק ברישיון נהיגה קיים ולא עבר בעבר מבחן תיאוריה נדרש לעבור מבחן תיאוריה לאופנוע. מבחן זה בודק את ההיכרות עם חוקי התעבורה, תמרורים, סימני דרך וכללי התנהגות ייחודיים לרוכבי דו-גלגלי. המבחן כולל שאלות על נושאים כמו בטיחות ברכיבה, חובת חבישת קסדה, מרחקי בטיחות מיוחדים לאופנועים והתנהגות נכונה בצמתים ובמעגלי תנועה.
השלב הבא והמשמעותי ביותר הוא לימוד נהיגה מעשי בבית ספר מורשה. מספר השיעורים המינימלי הנדרש על פי תקנות משרד התחבורה עומד על 15 שיעורים בני 40 דקות כל אחד, אך בפועל מספר השיעורים משתנה מתלמיד לתלמיד בהתאם לקצב ההתקדמות האישי, ליכולות המוטוריות הטבעיות ולרמת הביטחון. חלק מהתלמידים מגיעים למוכנות למבחן לאחר 15 שיעורים בלבד, בעוד אחרים זקוקים ל-20 או אף 25 שיעורים.
לאחר השיעורים מגיע המבחן המעשי, הכולל בחינה במגרש ובחינה בכביש. במגרש נבדקת השליטה הבסיסית בקטנוע באמצעות תרגילים כמו סלאלום בין קונוסים, בלימת חירום מדויקת, רכיבה איטית בקו ישר ופניות חדות. בכביש נבדקת היכולת להשתלב בתנועה, לבצע פניות ועקיפות בטוחות ולהתנהל נכון בצמתים מסוגים שונים. עבור בעלי רישיון B עם ותק של שלוש שנים ומעלה, נדרש רק מבחן שליטה במגרש ללא צורך בתיאוריה או במבחן כביש, מה שמקצר משמעותית את התהליך.
איך מוציאים רישיון A2 צעד אחר צעד?
התהליך להוצאת רישיון A2 הוא מובנה וברור, וכולל מספר שלבים שיש לבצע בסדר מסוים. ההבנה של כל שלב מראש תסייע לכם לתכנן את הזמן והתקציב בצורה מיטבית ולהימנע מעיכובים מיותרים ומהפתעות לא נעימות. להלן הסבר מפורט ומקיף על כל אחד מהשלבים בתהליך.
מילוי טופס בקשה להוצאת רישיון נהיגה
השלב הראשון הוא מילוי טופס בקשה להוצאת רישיון נהיגה באתר משרד התחבורה. הטופס כולל הצהרת בריאות מפורטת שיש למלא בכנות ובדייקנות, כולל שאלות על מצבים רפואיים שעלולים להשפיע על יכולת הנהיגה. לאחר מילוי הטופס והגשתו במערכת, תקבלו הפניה ב-SMS לביצוע בדיקת ראייה אצל אופטיקאי מורשה. בדיקת הראייה כוללת גם צילום לרישיון הנהיגה שישמש ברישיון הקבוע. עלות הבדיקה והצילום עומדת על כ-50 שקלים ברוב המקומות.
לימוד ומבחן תיאוריה
מי שאינו פטור מתיאוריה צריך ללמוד ולעבור את המבחן העיוני לפני שניתן להתקדם לשלב המעשי. הלימוד ניתן לביצוע באופן עצמאי באמצעות אתרי אינטרנט ואפליקציות ייעודיות רבות הזמינות בחינם או בתשלום סמלי. קיימים גם ספרי לימוד מודפסים למי שמעדיף ללמוד מנייר. עלות מבחן התיאוריה עצמו עומדת על כ-49 שקלים והמבחן מתקיים במרכזי בחינה ברחבי הארץ. חשוב לדעת שתוצאות מבחן התיאוריה תקפות לשלוש שנים מיום המבחן, כך שיש מרווח זמן נוח להשלמת שאר השלבים ללא לחץ.
שיעורי נהיגה מעשיים
לאחר מעבר התיאוריה, או במקביל לבעלי פטור, מתחילים בשיעורי הנהיגה המעשיים. מומלץ מאוד לבחור בית ספר מוכר ומנוסה עם מורים מקצועיים ובעלי סבלנות. כדאי לבדוק המלצות מחברים ומהאינטרנט לפני הבחירה. המחיר הממוצע לשיעור נהיגה על קטנוע נע בין 100 ל-120 שקלים לשיעור בודד, כאשר חבילות של מספר שיעורים מציעות לרוב מחיר אטרקטיבי יותר ליחידה. הלימוד כולל תרגול אינטנסיבי במגרש לשליטה בסיסית ורכיבה בכביש בתנאים אמיתיים של תנועה.
מבחן שליטה ומבחן דרך
המבחן המעשי מורכב משני חלקים עיקריים. מבחן השליטה נערך במגרש סגור וכולל תרגילים מוגדרים כמו סלאלום בין קונוסים, בלימת חירום מנקודה מסומנת, רכיבה איטית בקו ישר ללא נגיעה ברצפה ופניות חדות במרחב מצומצם. מבחן הדרך נערך בכביש ציבורי ובודק את יכולת הרוכב להתנהל בבטחה ובביטחון בתנועה אמיתית, כולל פניות בצמתים, עקיפות, מיזוג נתיבים והתנהלות במעגלי תנועה. למי שנדרש רק למבחן שליטה, התהליך קצר יותר ופשוט יותר. אורך המבחן המלא הוא כ-15 דקות בסך הכל.
קבלת רישיון זמני והפקת קבוע
עם מעבר המבחן בהצלחה, מקבלים מהמורה רישיון זמני שמאפשר לרכב מיידית החל מאותו רגע. הרישיון הקבוע בפורמט כרטיס פלסטיק נשלח בדואר לכתובת המגורים תוך מספר שבועות. אגרת הנפקת הרישיון עומדת על כ-235 שקלים ומשולמת במסגרת התהליך. מי שמחזיק כבר רישיון לדרגה אחרת צריך לפנות למשרד הרישוי בזימון תור מראש להוספת הדרגה החדשה לרישיון הקיים.
האם קטנוע חשמלי צריך רישוי ורישום?
כן, בהחלט. קטנוע חשמלי הוא כלי רכב מנועי לכל דבר ועניין, ולכן הוא חייב ברישום מלא במשרד הרישוי, בקבלת לוחית זיהוי סטנדרטית ובתשלום אגרת רישוי שנתית כמו כל רכב מנועי אחר. בעת רכישת קטנוע חשמלי חדש מיבואן מורשה כמו NIU ישראל, תהליך הרישוי מתבצע בדרך כלל על ידי היבואן כחלק מהשירות המלא ללקוח. הקטנוע יימסר לכם כשהוא רשום כחוק עם לוחית זיהוי תקינה ומוכן לרכיבה מיידית.
חשוב להבחין הבחנה ברורה בין קטנועים חשמליים לבין קורקינטים ואופניים חשמליים, שהם קטגוריה שונה לחלוטין. בעוד שקטנועים חשמליים נרשמים כרכב מנועי עם לוחית זיהוי צהובה סטנדרטית זהה לזו של קטנועי בנזין, קורקינטים ואופניים חשמליים כפופים לתקנות שונות לגמרי שנכנסו לתוקף באוגוסט 2024. תקנות אלו מחייבות רישום במערכת ייעודית בשם "מוביליטי" והתקנת לוחית זיהוי אישית קטנה על שם הרוכב ולא על שם הכלי. הטסט השנתי לקטנוע חשמלי זהה לטסט של קטנועי בנזין ונדרש לצורך חידוש רישיון הרכב מדי שנה.
אגרת הרישוי השנתית לקטנוע חשמלי עומדת על כ-50 שקלים בלבד, נמוכה משמעותית מאגרת הרישוי של מכוניות. בנוסף, קטנועים חשמליים זכאים להטבות מס שונות ולפטור ממס קנייה מופחת, מה שהופך אותם לאטרקטיביים במיוחד מבחינה כלכלית. עלות הטסט השנתי נמוכה אף היא ביחס לרכבים אחרים.
מה חובה בביטוח לקטנוע חשמלי?
כמו כל כלי רכב מנועי בישראל, קטנוע חשמלי מחויב בביטוח חובה כתנאי הכרחי לרכיבה חוקית. רכיבה ללא ביטוח חובה בתוקף היא עבירה פלילית חמורה שעלולה לגרור קנסות כבדים ואף מאסר. ביטוח החובה מכסה נזקי גוף לרוכב, לנוסעים ולהולכי רגל במקרה של תאונה, אך אינו מכסה נזקי רכוש. היתרון המשמעותי של קטנועים חשמליים הוא שתעריף ביטוח החובה שלהם נמוך יותר מקטנועי בנזין בנפח דומה. לפי תעריפי הפול, קטנוע חשמלי מסווג לצורכי ביטוח כקטנוע עד 50 סמ"ק, מה שמזכה אותו בתעריף הביטוח הזול ביותר בקטגוריית הדו-גלגליים.
מעבר לביטוח החובה, מומלץ מאוד לשקול גם ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. ביטוח צד ג' מכסה נזקים שתגרמו לרכוש של אחרים בעקבות תאונה, וזהו כיסוי חשוב במיוחד בסביבה העירונית הצפופה שבה נזקים לרכבים חונים או לרכוש עירוני עלולים להסתכם בעשרות אלפי שקלים. גם קטנוע קטן ששוויו נמוך יכול לגרום נזקים משמעותיים ביותר במקרה של תאונה.
ביטוח מקיף מכסה גם נזקים לקטנוע עצמו, כולל גניבה, תאונות עצמיות ונזקי טבע כמו הצפה או שריפה. בהתחשב בערך הגבוה של קטנועים חשמליים איכותיים ובעלות גבוהה במיוחד של החלפת סוללות במקרה של נזק, ביטוח מקיף עשוי להיות השקעה משתלמת מאוד שתעניק שקט נפשי. מחיר ביטוח מקיף לקטנוע חשמלי נמוך יחסית בזכות הסיווג לתעריף של 50 סמ"ק.
כמה עולה להוציא רישיון A2?
העלות הכוללת של הוצאת רישיון A2 משתנה בהתאם למצב הרישיוני הקיים ולקצב ההתקדמות האישי בשיעורים. עבור מי שמתחיל מאפס ללא רישיון קודם כלל, העלות הממוצעת נעה בין 2,500 ל-4,000 שקלים. סכום זה כולל את כל האגרות, שיעורי הנהיגה והמבחנים. הפירוט המלא כולל: בדיקת ראייה וצילום כ-50 שקלים, מבחן תיאוריה כ-49 שקלים, שיעורי נהיגה מעשיים בעלות כוללת של 1,500 עד 2,500 שקלים בהתאם למספר השיעורים הנדרש, מבחן מעשי כ-229 שקלים, ואגרת הנפקת רישיון כ-235 שקלים.
עבור בעלי רישיון B עם ותק של שלוש שנים ומעלה, העלות נמוכה משמעותית ונעה בין 500 ל-1,200 שקלים בלבד. החיסכון הניכר נובע מהפטור המלא מתיאוריה ומהצורך במספר מופחת של שיעורי נהיגה לפני מבחן השליטה. במקרים רבים מספיקים 3 עד 6 שיעורים בלבד כדי להגיע לרמה הנדרשת למבחן השליטה במגרש. כדאי מאוד לעשות סקר שוק בין בתי ספר שונים ולבדוק מבצעים וחבילות מיוחדות, במיוחד בתקופות של פחות ביקוש כמו החורף.
חשוב לקחת בחשבון גם עלויות נוספות שעלולות להתווסף: טסט פנימי לפני המבחן הרשמי עולה בין 180 ל-250 שקלים, שיעורי תרגול נוספים לפני מבחן חוזר במקרה של כישלון, ואגרת מבחן חוזר של 229 שקלים נוספים. לכן, מומלץ להגיע מוכנים היטב למבחן הראשון כדי להימנע מעלויות מיותרות.
שלבים לחידוש רישיון דו-גלגלי מעל גיל 70
רוכבי דו-גלגלי מעל גיל 70 נדרשים לתהליך חידוש רישיון מיוחד הכולל בדיקות רפואיות תקופתיות כתנאי להמשך הרכיבה. החל מגיל זה, יש לעבור בדיקה רפואית מקיפה אצל רופא מוסמך אחת לשנתיים כתנאי מחייב לחידוש הרישיון. הבדיקה כוללת הערכת כשירות רפואית כללית, בדיקת ראייה עדכנית ובדיקת יכולות קוגניטיביות ומוטוריות. מטרת הדרישה היא להבטיח שהרוכב עומד בתנאים הבריאותיים הנדרשים לרכיבה בטוחה גם בגיל מתקדם.
תהליך החידוש מתבצע באמצעות אתר משרד התחבורה או בפנייה ישירה למשרד הרישוי. יש להגיש את המסמכים הרפואיים הנדרשים ולשלם את אגרת החידוש. חשוב מאוד לא לפספס את מועדי החידוש, שכן רכיבה עם רישיון שפג תוקפו היא עבירה חמורה שעלולה לגרור קנסות משמעותיים ואף לפסול לחלוטין את הכיסוי הביטוחי במקרה של תאונה. מומלץ להתחיל בתהליך החידוש מספר שבועות לפני תום התוקף כדי להבטיח רצף רישיוני.
שאלות נפוצות
האם מותר לרכב על קטנוע חשמלי בכביש מהיר?
כן, בעל רישיון A2 רשאי לרכב על קטנוע חשמלי בכל כביש מהיר בישראל, ללא הגבלה כלשהי. זהו יתרון משמעותי על פני קטגוריות אחרות של כלים חשמליים קלים כמו אופניים חשמליים וקורקינטים, שאסורים ברכיבה בכבישים מהירים. עם זאת, חשוב לוודא שהקטנוע מסוגל לעמוד במהירות הנדרשת של לפחות 55 קילומטר לשעה ושיש ציוד מיגון מתאים לרכיבה במהירויות גבוהות, כולל קסדה סגורה וביגוד מגן.
כמה זמן לוקח להוציא רישיון A2?
משך הזמן להוצאת רישיון A2 תלוי במצב הרישיוני הקיים ובזמינות לשיעורים ולמבחנים. עבור מי שמתחיל מאפס ללא רישיון קודם, התהליך אורך בדרך כלל בין חודש לשלושה חודשים בהתאם לקצב ההתקדמות. עבור בעלי רישיון B ותיק עם שלוש שנים ומעלה, ניתן להשלים את התהליך תוך שבוע עד שבועיים בלבד, בהתאם לזמינות מבחני השליטה. בתי ספר מסוימים מציעים מסלולים מזורזים אינטנסיביים לסיום מהיר במיוחד.
האם אפשר להוציא רישיון A2 על קטנוע אוטומטי?
כן, ניתן להוציא רישיון A2 הן על קטנוע אוטומטי והן על אופנוע ידני עם גיר. רוב הלומדים בוחרים ללמוד על קטנוע אוטומטי מכיוון שהלימוד פשוט יותר ומתאים לשימוש העתידי המתוכנן. קטנועים חשמליים הם כולם אוטומטיים מטבעם ואין בהם גיר כלל, כך שהבחירה בלימוד על קטנוע אוטומטי היא הגיונית ומתאימה במיוחד למי שמתכנן לרכב על קטנוע חשמלי בעתיד.
מה קורה אם נכשלים במבחן השליטה?
במקרה של כישלון במבחן השליטה או במבחן המעשי המלא, ניתן לגשת שוב למבחן לאחר תקופת המתנה קצרה של מספר ימים. יש לשלם אגרת מבחן נוספת של 229 שקלים ומומלץ מאוד לקחת שיעורי תרגול נוספים לפני הניסיון הבא כדי לתקן את הטעויות שנעשו. אין הגבלה על מספר הניסיונות ואפשר לנסות שוב ושוב עד להצלחה, אך כל ניסיון נוסף כרוך בעלויות, ולכן כדאי להגיע מוכנים היטב כבר בפעם הראשונה.
האם ילדים יכולים לנסוע כנוסעים על קטנוע חשמלי?
ילדים יכולים לנסוע כנוסעים על קטנוע חשמלי, בתנאי שהרוכב עומד בתנאים הנדרשים להרכבת נוסע. כאמור, רוכבים מתחת לגיל 18 אינם רשאים להרכיב נוסעים כלל בשום מצב, ורוכבים חדשים מעל גיל 18 מוגבלים בחודשיים הראשונים לאחר קבלת הרישיון. בנוסף, יש לוודא שהנוסע חובש קסדה מתאימה לגודל ראשו ושהקטנוע מאושר ומצויד להסעת נוסעים עם מושב אחורי ודרגשים לרגליים.
מוכנים להצטרף למהפכה החשמלית?
הוצאת רישיון A2 היא הצעד הראשון והחשוב ביותר למימוש חלום הרכיבה על קטנוע חשמלי חכם ויעיל. התהליך פשוט יותר ממה שנדמה במבט ראשון, במיוחד למי שכבר מחזיק ברישיון נהיגה לרכב פרטי, והיתרונות של קטנוע חשמלי משתלמים לאורך זמן ומצדיקים את ההשקעה הראשונית. חיסכון משמעותי בהוצאות דלק וטיפולים, ביטוח במחיר נמוך יותר, שקט תפעולי יוצא דופן, תרומה לסביבה נקייה ותחושת הרכיבה המיוחדת והמשחררת שרק כלי דו-גלגלי יכול להעניק. אם אתם שוקלים מעבר לתחבורה חשמלית, עכשיו זה הזמן להתחיל את המסע.