פחות מ 2 ₪ שקלים לטעינה: NIU FQi500 במבחן
הגיע הזמן לשים סוף לבזבוז על דלק, טיפולים יקרים וביטוחים מנופחים: NIU FQi500 הוא קטנוע חשמלי חדשני שמביא עיצוב מרשים, חוויית רכיבה כיפית וביצועים ספורטיביים שמתאימים בדיוק לעיר, עם עלויות תחזוקה זניחות בהשוואה לקטנועי 125 סמ״ק ותג מחיר אטרקטיבי של 16,000 ₪
מותג הקטנועים החשמליים NIU החל את דרכו בארץ כבר לפני קרוב לחמש שנים, ולמרות שלא היה חלוץ הקטגוריה, בזכות עיצוב מודרני, טכנולוגיה מתקדמת, יעילות מרשימה בעיר ועלויות אחזקה נמוכות במיוחד, הוא הצליח להפוך למותג הקטנועים החשמליים הפופולרי בישראל, למרות תחרות עזה ושפע של מותגים חשמליים שהגיעו לשוק.
מה שכן, מרבית המכירות שלו (סדר גודל של 75%) הופנה לשוק העסקי, כקטנוע שליחויות פופולרי בפיצרייה שקרובה לביתכם, שליחי וולט ועוד. כעת, החלה היבואנית בשיווק כמה דגמים חדשים שפונים גם לקהלים חדשים, אחד מהם הוא ה-FQi500, קטנוע עירוני חדש שעתיד להיות הלהיט החדש של השליחים, אך גם אחד כזה שמיועד יותר מתמיד לשוק הפרטי כקטנוע עירוני אולטימטיבי.
לדגם החדש עיצוב מודרני ומרשים, שנראה כקטנוע בנזין למהדרין ולא כמו קטנועים חשמליים שלעתים סובלים מעיצובים מוזרים בשל הצורך לשלב במרכב סוללות גדולות. גם הממדים שלו קומפקטיים, מה שהופך אותו לאידיאלי וידידותי גם לאנשים שאינם גבוהים, עם מושב בגובה של 760 מ״מ, ומדובר גם בכלי מרווח יחסית המאפשר הרכבת נוסע נוסף ואפילו די בנוחות אם לא מדובר בצמד רוכבים מגודלים.
מדובר גם בכלי קליל במשקל של 127 ק״ג הכולל צמד סוללות שמשלימות את המראה וגם סבל אחורי מקורי, תאורת LED היקפית וחישוקי ״14. חבל רק שהצמיגים צרים יחסית עם מידות של 100/80 מאחור ו-90/80 מלפנים.
רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים TFT חביב למראה וברור מאוד לשימוש שנראה היטב גם בשעות היום, יציאות USB A ו-C ותא אחסון לטעינת הטלפון, בקרת שיוט, בורר מצבי נהיגה, וו תליה ואפילו תא אחסון מתחת למושב. אמנם לא תוכלו לאחסן שם קסדה, אך כפפות, מטען של הקטנוע ועוד כמה פריטים די בקלות. את הכלי תוכלו להניע דרך השלט, או עם כרטיס NFC או בעזרת אפליקציית שליטה טלפונית שזה הכי נחמד.

מדובר באפליקציה שמשמשת גם למידע אודות הכלי, מיקומו, מצב הסוללה, הק״מ שנצבר, מסלולי הנסיעות האחרונים ועוד, ואף משמשת גם כסוג של מערכת איתור עם התרעות לנייד אם מישהו מתעסק לכם בכלי.
כשיוצאים לדרך, מגלים כלי מהנה מאוד לנהיגה בתוך העיר ואף מחוצה לו אם מדובר בגיחה קלה לערים סמוכות. למנוע הספק של 6400 וואט והוא מספק תאוצה מרשימה שמשאירה מאחור לא רק קטנועי בנזין 125 סמ״ק, אלא לעתים גם כלים עם מנועים גדולים יותר. המהירות מתקדמת בקצב מהיר עד ל-80 קמ״ש ומשם בקצב איטי יותר עד למהירות המרבית המוצהרת שעומדת על 95 קמ״ש, אולם על הכביש המהיר ראיתי על השעון גם 108 קמ״ש אופטימיים למדי.
מעבר לכך, מדובר בכלי בעל אופי פעולה חלק, נטול ויברציות ושקט לחלוטין, ברמה שאתם חייבים לזכור שהולכי רגל לא מודעים לקיומם בסביבה ועשויים להתפרץ לכם לכביש משום שהם לא שומעים את הקטנוע. בורר מצבי הנהיגה מציע 3 תכניות נהיגה: עד 25 קמ״ש שמיועד להשגת טווח נסיעה מירבי, רק סביר להניח שלא תשתמשו בו כלל, מצב ביניים המגביל את הכלי ל-65 קמ״ש ומצב דינמי אשר אינו מוגבל מהירות ובו ככל הנראה תנהגו רוב הזמן.

לרוב מדובר גם בקטנוע די נוח שמסתדר יפה עם שיבושי האספלט הישראלים, אך הצמיגים הצרים יחסית שלו מחייבים משנה זהירות בפניות במהירות גבוהה יחסית. מערכת הבלימה הכוללת צמד בלמי דיסק עושה עבודה טובה וכוללת בלימה משולבת, רק חבל שאין בה מערכת ABS שהיתה משדרגת את הבטיחות. מעבר לכך, מדובר בכלי קליל לנהיגה בתוך העיר הצפופה עם יכולת השתחלות מרשימה בין טורי המכוניות בפקקים, ואפשרויות לדלג בקלילות על מדרכות לצורך חניה.
היצרן מדווח על טווח נסיעה של עד 100 ק״מ, שבמציאות עשוי להיות מתורגם ל-85 ק״מ בנהיגה עירונית, אם לא תנהגו בפול גז מרמזור לרמזור, ומדובר כאמור בכלי שבקלות יכול לשמש אתכם גם לגיחות קצרות לערים סמוכות.
טעינת צמד סוללות הליתיום נעשית דרך חיבור הכלי עם מטען ייעודי (המסופק עם הקטנוע) לשקע חשמל ביתי רגיל, אך אם אין לכם נקודת חשמל קרובה למיקום הקטנוע בחניה, אז תצטרכו לפרק את צמד הסוללות ולהעלות אותן לטעינה ביתית, וזה כבר פחות נחמד שכל סוללה שוקלת 16 ק״ג. זמן הטעינה המלא הוא סביב ה-6 שעות.

במחיר של 16,000 שקל ״על הכביש״, ניו FQi500 הוא קטנוע עירוני משובח שעשוי להיות קוטל קטנועי 125 סמ״ק יעיל. הוא נראה מצוין, איכותי למדי, מאובזר היטב ומעל לכל מציע חווית רכיבה הרבה יותר נעימה מקטנועי בנזין, עם נסיעה חלקה, שקטה וביצועים מצוינים. מעבר לכך, עלויות האחזקה שלו נמוכות משמעותית מקטנוע 125 סמ״ק, עם ביטוח חובה של 50 סמ״ק, טסט שנתי בעלות של 50 שקלים ועלות טעינה מלאה של הסוללות עומדת על 2 שקלים בערך, שמספיקים לסביב ה-85 ק״מ נסיעה.
גם עלות הטיפולים מצחיקה ועומדת על סביב 300 שקל לשנה כולל החלפת רפידות בלם. בצד השלילה: אין ABS ואם אין לכם שקע חשמל קרוב לחניה הביתית שלו, אז זה קצת בעייתי. בשורה התחתונה, אם נמאס לכם מבעיות הפקקים והחניות ואתם בעניין של קטנועים עירוניים ואינכם מבצעים ק״מ יומי גבוה במיוחד, גשו ותעשו נסיעת מבחן. סביר להניח שלא תתאכזבו.